zondag 4 september 2011

Mien Toentje

Ede Staal bezong het al, het plezier dat je kunt beleven aan je tuintje:

Mor mien toentje, mor mien toentje
Ja dij mis ik naait geern
Der is altied diverdoatsie veur mie
Mien waikschilde bonen de komen zo slecht op
En de sputters vreten d'aalbeerns op

Op mijn kleine dakterrasje in de Jordaan geen sputters en aalbeern, maar wel mijn kleine groene enclave. Met een flink aantal grote plantenbakken heb ik een heerlijk groen plekje voor mezelf. En iedere maand krijg ik weer een nieuwe verrassing. Want alle regen van dit jaar gaf ons misschien niet zo'n zomers gevoel, de planten op mijn dakterras vonden het heerlijk!


Bamboe en siergrassen vormen de basis voor de inrichting. Bamboe blijft groen in de winter en de grassen krijgen prachtige gele herfstkleuren en blijven de hele winter staan. Pas in het vroege voorjaar knip ik ze af tot even boven de grond. En dan groeit alles gewoon weer terug! Ieder jaar weer wonderbaarlijk.

De siergrassen blijven me verbazen. Dit jaar kocht ik bij een kweker twee nieuwe soorten. De eerste moesten een soort haagje vormen en dat werden 3 polen vingergras. Eerst schoten ze de lucht in en sinds juli verschijnen er zeer fijne aren. Die nu een beetje paars aan het worden zijn. Zo mooi.
De andere is een lampepoetsersgras. Denk aan een swiffer om de luxaflex mee af te stoffen... ja zo zien de aren eruit. Het duurde en duurde... maar sinds 2 weken komen ze omhoog. En wat een beauties...

vlnr: Panicum virgatum Northwind, detail Panicum,
Pennisetum alopecuroides Herbstzauber


Natuurlijk moet er ook wat kleur in de tuin en dat doe ik met bakken verbena's en geraniums. Zie je die foto bovenaan? Dat is mijn badkamerraam vanaf het terras gezien. Heerlijk. En in juni gaf de roos mij waanzinnig mooi bloemen. Ik hoopte op een tweede bloei, maar die zal magertjes zijn. Er zitten 3 knoppen aan, maar de zon is al flink aan het verdwijnen van mijn noordwest-gelegen terrasje. Maar kijk toch even mee naar de roos in haar hoogtijdagen. En ze geurt ook nog heel zoet.

Oh, over de paar potten op dat kleine terrasje kan ik zo verhalen vertellen. Sommigen spreek ik streng toe en tot mijn verbazing luisteren ze! De Japanse vingerplant had het zwaar gehad in deze winter met veel sneeuw. Z'n bladeren hingen en het geheel zag er treurig uit. Dus knipte ik alles af en bleven er 4 stompjes stam over. En wat schets mijn verbazing, binnen enkele weken verschenen de eerste bladeren en nu is de bak weer vol met prachtig blad!
Of wat dacht je van de hosta, die gaf geen bloemen in juni toen de andere hosta's dat wel deden. Ik zei tegen 'm dat het z'n job was om bloemen te geven, dus geen bloemen is eruit. En wat denk je? Sinds 3 weken 6 stelen met de mooiste bloemen van dit jaar!

Het is niet makkelijk om foto's te maken. Door alle steen rondom krijg ik vaak heel drukke achtergronden. Maar toch even collage, als je erop klikt krijg je het grote formaat te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten