zondag 18 september 2011

Liften met het vliegtuig

Een van de voordelen van werken bij een luchtvaartmaatschappij is het kunnen meevliegen 'indien plaats beschikbaar' oftewel IPB. Er gaat een lange lijst aan regels vooraf en helemaal gratis is het niet, maar toch. Het is alsof je gaat liften met het vliegtuig. Je weet niet of je wel meekomt, en je weet helemaal niet of je wel lekker zit, of je iets te eten krijgt, etc. Gisteren wilde ik naar Shanghai IPBen en het was van te voren al duidelijk: het vliegtuig was overvol! Zou ik wel meekomen?


Na een tijdje wachten bij de gate kwam het verlossende woord: ja, we mochten mee (er was nog iemand) maar wel op een klapstoel. Dat zijn de stoelen waar de bemanning op zit tijdens start en landing. Als ze niet allemaal gevuld zijn, mag er een IPB-er op. Niet comfortabel, maar een stoel is een stoel! Na take off mocht ik naar een iets comfortabeler stoel, maar ook die hield niet over... ;-) en er was te weinig eten aan boord, dus met moeite werd er nog een maaltijd voor me uit de hoed getoverd! Maar de crew was zo lief voor me, zorgde voor drankjes, dekentjes, een kletsje, etc.

En zo sta je dan de volgende ochtend in Shanghai! Met mijn rugzak, die ik sinds jaren weer eens uit de kast had getrokken. Op een hypermodern vliegveld met ultrahippe Chinezen, en ook een familie die vol verbazing naar de rolpaden staat te kijken!

Het is de metafoor van de stad, want wat een metropool is dit! Hypermoderne gebouwen en de duurste winkels, maar ook kleine steegjes met hardwerkende mensen in winkeltjes met prullaria.

De magneettrein bracht me met 300 km/pu in 8 min naar het centrum, waar ik een taxi pakte richting hostel.

Vanmiddag de Bund gezien, wat mooi! Morgen verder de stad in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten