zaterdag 24 september 2011

Eeuwige doorkijkjes: kanalen en tuinen

Vanuit Shanghai met de trein vertrokken naar Suzhou. Treinen vind ik altijd leuk (nou ja, als het maar niet met de NS is) en toen ik 12 jaar geleden voor het eerst in China was, heb ik ook heel wat uurtjes in de trein gezeten. Toen waren stations grauwe betonnen dozen waar een ongeorganiseerde chaos heerste, geleid door luie ingeslapen, maar door de Partij van een baantje voorziene mensen. Service, hû? Klantvriendelijkheid, wat is dat? Zoiets.


Met die ervaring liet ik me afzetten bij het Shanghai Railway Station. De taxi brengt me naar een ondergrondse locatie van waaruit grote roltrappen omhoog leiden naar een enorme moderne stationshal, met grote borden in Chinees en Engels. 'To the trains', dat is duidelijk, de trein naar Suzhou vertrekt vanuit wachtruimte 8. Daar is alles georganiseerd in rijen en een dame wijst mij naar rij 13. Boarden gaat door het scannen van een QR-code op mijn ticket. Op het perron wacht een een TGV-achtige trein op mij. Ik had 1e klas tickets gekocht, want ik wilde niet 2 uur op een houten bankje zitten, maar nu blijkt dat ik in 40 minuten met 275 km/pu in een pluche stoel naar bestemming wordt gebracht. En hoe strak georganiseerd! Ik ben diep onder de indruk... NS, ik adviseer een lokatie-stage!

Ook station Suzhou is van hetzelfde niveau en ik neem een taxi naar het hostel. Het hostel ligt aan één van de pittoreske kanaaltjes waar Suzhou beroemd om is. In een oud huis met verschillende hofjes liggen de kamers. Niet groot, niet modern, maar schoon en koel.

Op de fiets verken ik de stad. Het is er rustig, minder toeristisch dan ik had verwacht. Suzhou is een van de 'waterstadjes' in de delta van de Yangtze. Een rijk gebied, qua handel en landbouw. Een middelgrote stad voor Chinese begrippen, zo'n 6 miljoen inwoners (ahum). Ook aan Suzhou is de ontwikkeling niet voorbij gegaan. In de stad veel hoogbouw en lelijke communistische blokkendozen. Gelukkig zijn er ook nog stukken bewaard gebleven met kleine steegjes, kanaaltjes, tempels en oude tuinen. De oude stad is nog best groot, groter in oppervlakte dan de oude stad van Shanghai. Dat klopt ook wel, want al toen Marco Polo de stad bezocht was het een bloeiende handelsstad, beroemd om haar mooie straten en tuinen. Het beleefde haar hoogtijdagen tijdens de Ming- en Qingdynastiën. Shanghai daarentegen was een dorpje in het moeras en kwam pas tot bloei na de 1e opiumoorlog, toen de Britten, Amerikanen en Fransen er een handelsstad van maakten.

Ik ben dol op doorkijkjes, steegjes en binnengluren en dus kom ik goed aan mijn trekken. Met de fiets dwaal ik kriskras door de stad. Mijn kaartje is niet duidelijk, de straatnamen, als ze er al zijn, zijn in Chinees, dus ik navigeer op de zon. Natuurlijk zijn er de toeristische zones, duidelijk herkenbaar aan de souvenirshops, maar het gewone leven kabbelt gewoon door in de zijstraatjes. Ni hao en een glimlach brengen me in kleine hofjes waar oude mensen een kaartje leggen, de was wordt gedaan, de hazelnoten worden gepeld. Voor de tuinen en de tempels wordt een flinke prijs gevraagd, maar ze zijn dan ook prachtig onderhouden en alles wordt continu gerestaureerd. Nabij de Tweeling Pagode ontdek ik een prachtige tempel. Waanzinnig mooi gerestaureerd met gele muren, krullende daken en ronde poortjes.

Even verder, de drukke straten met de fiets getrotseerd, weer een pagode en die mag je beklimmen. Van boven een mooi beeld over de tuin met theehuis en de oude stad met hoogbouw.

Ik eet met een Chinese student uit Shanghai, die ook in mijn hostel zit. Hij spreekt wat Engels en reist zoveel hij kan. Nu nog in China, maar hij droomt van de rest van de wereld. Helaas is het voor hem moeilijk om een paspoort te krijgen. Zijn ouders zijn apetrots op hem, dat hij techniek studeert aan een goede universiteit, maar dat is ook wel zwaar, verzucht hij. Ze verwachten van hem alleen het allerbeste. Maar alleen goede cijfers is niet genoeg. Je hebt connecties nodig voor een goede baan en veel geluk. Bijzondere ontmoeting!

Morgen met de bus naar Tongli, een ander waterstadje in de buurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten