woensdag 4 februari 2009

Koud buiten, tijd voor een soepje

Met soep kun je me echt gelukkig maken, heerlijk, vooral wanneer het zo koud is als nu. Als ik na een dag hard werken thuiskom en ik moet nog koken, dan heb ik vaak een onbedwingbare trek. Met een kopje zelfgemaakte soep is dat zo voorbij.

Soep maken is super makkelijk. De basis is een lekkere groente, even smoren, water met een bouillonblokje erbij, even koken, staafmixer in de pan, en klaar is kees!

Mijn zelfbedachte favoriet: Courgette-kervelsoep

Kervel wordt niet zoveel gebruikt, maar ik vind het heerlijk. Het houdt het midden tussen zachte jonge bladpeterselie en anijs.

Nodig:
1 preitje
paar teentjes knoflook
2 courgettes
bosje kervel
500 ml bouillon, evt. van een blokje
zout, peper, kerriepoeder en olijfolie

Bereiding:
Doe in een pan een klein scheutje olie. Fruit hierin de fijngehakte prei en de knoflookteentjes aan. Snijdt de courgette in blokjes (hoeft niet geschild te worden, wel even wassen!) en doe dit ook in de pan. Even omscheppen, vuur omlaag en deksel op de pan. Laat de courgette even stoven, ongeveer 5 minuten.

Voeg dan minimaal 500 ml bouillon toe en laat dit ongeveer 20 minuten koken. Pureer dit met een staafmixer, tot je een gladde licht groene soep krijgt. Snijdt het bosje kervel zeer fijn, zonder de steeltjes. Voeg de kervel bij de soep en breng op smaak met zout, peper en wat kerriepoeder.

Goede materialen zijn de basis
Je kunt natuurlijk een bouillonblokje van de supermarkt nemen, maar bij de kookwinkel of de toko kun je vaak veel smaakvollere varianten krijgen. Of een potje fond. Of zelf maken, natuurlijk! En voor de kerriepoeder geldt hetzelfde, ik gebruik heerlijk geurige 'vegetable curry' uit Nepal!

Wat is jouw favoriete soep? Laat het weten via de reacties.

Geplaatst op Calijn's Gepeins (http://calijn.blogspot.com)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten