maandag 2 februari 2009

And Venus was here name...

Donderdagavond reed ik in het autootje naar Dordt. Aan de avondhemel, niet zo hoog stond een sikkelvormige maan. En schuin daarboven stond één schitterend heldere ster. Heel bijzonder, want nergens aan de hemel kon ik andere sterren zien. Nu zie je op de snelweg niet zoveel sterren, er is gewoon te veel licht. Het was een bijzonder verschijnsel.

Ik weet niets van sterren, dus eens opgezocht wat ik hier zag. Het was een jonge maan (in het eerste kwartier!) samen met het meest heldere hemellichaam aan onze hemel, na de zon en de maan, de planeet Venus. En ik heb altijd gedacht dat de Poolster de helderste ster was! Venus wordt ook wel Morgenster of Avondster genoemd, omdat zij vaak zichtbaar is vlak voor zonsopkomst of vlak na zonsondergang. Heeft iets te maken met de stand ten opzichte van de Aarde.

Venus is zo helder omdat deze planeet bedekt is met een dik wolkendek. Dit kan zo goed licht weerkaatsen, dat je Venus overdag ook wel eens kunt zien! Venus is bijna net zo groot als de Aarde, maar dan houdt de vergelijking wel een beetje op. Het is er namelijk nooit kouder dan 500 graden (!) en heeft het een luchtdruk van zo'n 90 bar en wolken van zwavelzuur. Geen pretje dus, maar wel een mooie ster aan het firmament!

Geplaatst op Calijn's Gepeins (http://calijn.blogspot.com)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten