woensdag 18 maart 2009

Het hoogste gebouw van de wereld?!

Na een weekje Dubai ben ik weer helemaal opgeladen. Heerlijk weer, zonnig, niet te warm, fris briesje, lekker water (zee en zwembad), super shoppen, spannende kamelenraces, fantastische restaurants, wat wil een mens nog meer. Het was mijn vierde reis in 2,5 jaar naar deze stad, dus ik heb veel herkenningspunten. Maar iedere keer is het weer spannend om vanaf het vliegveld over Sheik Zayed Road (een drukke snelweg) door het hart van het zakelijke centrum van Dubai te rijden met de taxi. Iedere keer staan er weer minstens 10 nieuwe wolkenkrabbers. De skyline verandert steeds, maar altijd zijn de parels de Emirates Towers, ooit de hoogste torens van de stad.

Deze keer niet, deze keer kon ik mijn ogen niet afhouden van de Burj Dubai, inmiddels het hoogste gebouw ter wereld. Als een enorme naald torent dit gebouw twee keer zo hoog boven alle andere torens uit. Hij is prachtig en spiegelt in het morgenlicht. De hele skyline is veranderd, ook omdat er omheen opnieuw tientallen nieuwe torens zijn opgetrokken. In mijn vorige blogposts schreef ik al over de Burj Dubai, toen was de toren nog net zo hoog als de rest!

De grootste, in alles
De toren maakt deel uit van een enorm prestigieus gebied. Een taxichauffeur vertelde mij dat dit terrein 10 jaar geleden nog een militair gebied was, strikt geheim. Nu staat er dus de grootste toren en daarnaast de grootste shopping mall ter wereld. En daarbij ook nog een in traditionele architectuur opgebouwde wijk, inclusief 2 enorme hotels, tientallen woon- en werktoren en een enorme vijver. Niet zo'n lullig Nederlands dingetje, nee, meer een kunstmatig meer. Hierin komt de grootste fontein ter wereld! Ze zijn aan het testen, de eerste filmpjes zijn al verschenen op YouTube! De fontein zal uiteindelijk ruim 150 meter spuiten (te vergelijkbaar met een gebouw van 50 verdiepingen) en met verlichting en muziek zorgen voor een nieuwe attractie in de stad. Op 09-09-09 wordt de toren geopend, als alles goed gaat. Hmmm, moet ik toch maar weer een ticket naar Dubai boeken...


Bekijk de toren en het gebied eromheen (surf ook naar In & Around).

Geplaatst op Calijn's Gepeins (http://calijn.blogspot.com)

1 opmerking:

  1. Ik wil ook naar Dubai! Staat hoog op mijn wishlist, naast de VS (voor de zoveelste keer).

    BeantwoordenVerwijderen