maandag 27 oktober 2008

Mijn vuilnisbelt


Ik woon al jaren in de Jordaan en ik geniet nog iedere dag. Maar sinds ik verhuisd ben (5 straten verderop, dat wel) erger ik me mateloos: aan de vuilnis. Tegenover mijn huisje is een straathoek. Niets bijzonders. Maar op een of andere manier heeft deze hoek een enorme aantrekkingskracht op mensen die hun vuilnis willen buitenzetten.

2x per week ophalen is toch genoeg?
In Amsterdam Centrum wordt twee maal per week de vuilnis opgehaald. Best royaal, vind ik, maar wel erg fijn. Toen ik nog op 40m2 woonde, en geen balkonnetje had, was ik heel blij als ik mijn zak weer op straat mocht zetten. Zeker met een warme zomer! In onze straat wordt op maandag en donderdag het vuil opgehaald.

Pleur het gewoon neer!
Toch hebben mijn buurtgenoten op de andere dagen ook enorme behoefte om hun zakken buiten te zetten. Maar niet getreurd, 30 meter verder in de volgende straat, wordt op dinsdag en vrijdag het vuil opgehaald. Je zou dus zeggen dat iemand dan met zijn zak even naar de andere hoek loopt? Nou, nee. “Gewoon lekker makkelijk neerpleuren, die zak”, lijken ze te denken. En als er één schaap over de dam is…

Bellen met de Afdeling Leefmilieu
Wat doe je dan, als welopgevoede burger? Mensen vriendelijk aanspreken als je het ziet. Maar vaak gebeurt het ’s nachts, in het donker. Dan bel je de volgende dag de Milieupolitie. Afdeling Leefmilieu heten ze tegenwoordig. Meestal krijg ik dan Pamela aan de lijn. “Ik ga het doorgeven”, zegt ze nog vriendelijk. In het begin werden de zakken nog opgehaald, en nagekeken op een adres. Als dat werd aangetroffen, kon er een boete worden uitgedeeld. Maar de laatste tijd blijft de zak gewoon staan. “Mijn collega’s hebben het heel druk, mevrouw”, vertelt Pamela. Dat heeft dus ook weinig zin.

Betrokken burgers? Genoeg!
Dus proberen betrokken straatgenoten andere middelen uit. Een creatieve buurman heeft bakken met planten in de hele straat gezet en dus ook op de straathoek. De buurman is voortvarend bezig en schildert ook alle deuren over om graffiti tegen te gaan. Dat ligt weer niet bij iedereen even goed, want hij doet gewoon, hij vraagt het niet… Ondanks het goede initiatief zie ik al weer een burenruzie geboren worden!

Stadsjutters
Hele inventarissen worden er bij ons wekelijks buiten gezet. En dat heeft weer een aantrekkingskracht op troepen “stadsjutters”. Ken je die? In Amsterdam hoef je helemaal je spullen niet naar de Kringloopwinkel te brengen. Binnen de kortste keren zijn je goede spullen zo weer meegenomen! Krukje over? Zet het buiten en binnen 10 minuten is het weg. Maar deze stadsjutters scheuren ook zakken open om te kijken of daar nog wat in zit. En de hele inhoud ligt dan op straat. Voor mijn deur! Zucht.

Iemand nog een goede oplossing?

1 opmerking:

  1. Twee keer per week is inderdaad zeer royaal.
    In de rest van Nederland is het de ene week de groene bak en de volgende week de grijze bak.
    Dus eigenlijk komt dat neer op 1 keer in de 2 weken.

    BeantwoordenVerwijderen