vrijdag 15 juni 2012

Mcode: Maaike's meesterstukken

Heb jij vroeger ook sieraden gemaakt van ijzerdraad en kleine kraaltjes? Ik wel, alle kleuren van de regenboog had ik. En ik maakte vooral oorbellen. Ik was heel goed in het draaien van ronde uiteindjes. Maar echt uniek, apart of creatief kon je het niet noemen. Stiekem ben ik jaloers als iemand lekker creatief is en zelf ook nog iets kan maken. Eerlijk gezegd, ik heb 2 linkerhanden. Maar niet mijn collega Maaike!



Bumper me! Een 3D-geprint iPhone hoesje
Maaike volgt al een tijdje een opleiding voor het maken van sieraden. En ze houdt van computers en nieuwe technieken. Dus is het logisch om deze kwaliteiten te combineren. Een paar maanden geleden verraste ze met een supergave iPhone-bumper. Op Twitter poste ik al eens een foto hiervan. Maaike maakte met een 3D-tekenprogramma een iPhone-hoesje, waar je naam in gezet kan worden. Vervolgens wordt dit uitgeprint door een 3D-printer in de door jouw gewenste kleur. Vind je je naam suf, verzin iets anders, alles is mogelijk!

3D-printen is een innovatieve techniek om van polymeren of staal een product te printen. Het Nederlandse Shapeways is een spin-off van Philips en biedt creatievelingen zoals Maaike de kans om een eigen product te ontwerpen en in productie te brengen. Kijk op de Facebookpagina van Bumper Me voor meer informatie.

Trouwens, Dutch designer Iris van Herpen maakt kleding met deze techniek. Lees mijn artikel over Fashion = Art.

Sieraden: strak en met een knipoog
En Maaike zit nooit stil, dus er kwam een nieuw idee. Ken je de ouderwetse camée nog, die je oma draagt? Dat nam ze als uitgangspunt en creëerde op de computer een nieuw ontwerp. Dit stuurde ze naar een bedrijf dat plexiglas graveert en uitsnijdt. En zie het resultaat bovenaan deze blogpost! Hierboven draag ik een van de eerste exemplaren. Er is ook een versie met een gouden randje en wat kleiner uitgevoerd. Ik kijk nog uit naar een neonroze versie. Het kan allemaal.

Leer bewerken kan ook! Met bijzondere geometrische patronen laat Maaike leer uitsnijden. Want ze houdt van strakke en bijzondere lijnen. Daarom heet haar winkeltje op Etsy.com ook MCODEjewellery. Beetje geeky en 'edgy', maar mooi en draagbaar. Of het nu zilveren hangers of ringetjes zijn, Maaike's geest stoomt door. Hou haar in de gaten! Ik voorspel een grootse toekomst. Voor je het weet zit ze bij De Wereld Draait Door!

1 opmerking: