zaterdag 17 januari 2009

Osama of Obama?

Vandaag zag ik een opmerkelijk berichtje op de nieuwsfeed van de NOS op mijn iGoogle staan: Man opgepakt die Osama wilde doden. " Jee", dacht ik,"daar zijn toch alle westerse geheime diensten al 7,5 jaar mee bezig?" "Lekker laten gaan, als het hem lukt...."

Toen ik door klikte, bleek het te gaan om een man die aankomend president Obama dinsdag tijdens de inauguratie wilde vermoorden. Dat ene lettertje betekent in dit bericht een wereld van verschil! De NOS heeft het snel aangepast.

Meer internet spelfouten
Al een tijdje word ik vrolijk op de hoogte gehouden van de raarste schrijffouten op het internet via Copytijgers. Op deze site schrijft copywriter Sander over grappige of hardnekkige fouten. De redacteurs van Nu.nl maken er regelmatig een potje van en worden door Sander genadeloos aan de schandpaal genageld. In plaats van hun spellingschecker aan te zetten, belagen ze de Copytijger nu via Twitter! Het begint een ware soap te worden...

Geplaatst op Calijn's Gepeins (http://calijn.blogspot.com)

3 opmerkingen:

  1. Welke NU.nl-redacteur zou zijn overgestapt naar de NOS? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha ha, ik hoop het niet voor de NOS. In ieder geval is deze fout snel hersteld, zoals het hoort. Jammer dat ze het zo stug volhouden op de redactie van Nu.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De redactie van NU.nl houdt stug vol, maar ik ook met mijn haastige spoedjes. Laten we eens kijken of NU.nl echt wat gaat doen om fouten te voorkomen. En wat mij buitengewoon bevreemdt is dat hoofdredacteur Laurens Verhagen in een interview zegt dat hij zich stoort aan fouten op volkskrant.nl. Bizar toch?

    BeantwoordenVerwijderen