donderdag 12 juli 2012

De Fuch-Fuch-Fuchsia

Naast mijn heerlijke dakterras, ben ik gezegend met een klein hofje. In dat hofje komt geen direct zonlicht, wat het voor planten best een beetje moeilijk maakt. Ik heb al een aantal planten en zelfs kleine boompjes geprobeerd, maar zonder veel succes. Toch heb ik nu een winnaar te pakken; de fuchsia.

Annie MG Schmidt wist het al, het is een makkelijke plant (hij eet als't ware uit de hand...)! Geeft me de hele zomer mooie roze bellen van bloemen! Ik had ‘m zelf nooit uitgezocht, de tip kwam van een leuke jongen uit de Intratuin. Toen ik hem vroeg of hij ook een leuke fleurige plant voor een schaduwrijk stukje wist, liep hij stralend naar de fuchsia. En inderdaad. Nu voor het 2e jaar  prachtige bloemen!

Deze winter heeft’ie gewoon buiten gestaan, behalve toen er sneeuw op komst was. Toen mocht’ie een paar weken naar binnen. Vond’ie duidelijk fijn, want hij begon direct weer blaadjes te maken. En toen’ie weer naar buiten moest, vond hij dat wat koud. Liet meteen zijn nieuwe blaadjes weer vallen. Maar hij is weer helemaal op dreef. Geeft weer prachtige bloemen. Lang leve de Fuchsia!


Ken je het liedje uit Ja zuster, Nee zuster nog? Lees en kijk even mee:




Wil u een stekkie, een stekkie, een stekkie
Wil u een stekkie van de fuchsia
Heb u een plekkie, een plekkie, een plekkie
Heb u een plekkie voor de fuchsia
Het is een makkelijke plant
Hij eet als ’t ware uit de hand
Een beetje mest, een beetje zon
Hij doet het best op het balkon
Ik geef een stekkie, een stekkie, een stekkie
En als ik ’s avonds op visite ga
Dan breng ik overal geluk
Ik geef een stekkie van de fuch
Ik geef een stekkie van de fuchsia
Van de fuch, fuch, fuchsia 


1 opmerking: