donderdag 4 maart 2010

Klein, maar fijn

1959. Verenigde Staten. De economie bloeide als nooit te voren. Groot, groter, grootst, was het credo. En de Amerikanen hielden van hun auto’s, mooie grote blinkende auto’s uit Detroit. Cadillacs, Buicks, Fords, Pontiacs, alle auto hadden vleugels, veel chroom, slurpten benzine en waren vooral heel groot.

Je kunt dat mooi zien aan de reclames van die tijd. Zo groot mogelijk de auto in beeld en vooral de associatie met luxe, snelheid en mooie mensen. En de meeste advertenties waren getekend en natuurlijk in kleur. Bekijk deze maar eens:




Toen kwam de Kever naar The States. Pim Milo noemde deze advertentie uit 1959 de “moeder aller foto-advertenties”. Het gooit alles omver waar auto’s in Amerika voor staan: vooruitgang, snelheid, belang.
Think small.
Dat is alles. Een klein fotootje in de uiterste hoek. De hele advertentie in zakelijk zwart/wit.


Deze advertentie komt uit de koker van Bill Bernbach, van het beroemde reclamebureau DDB. Hij zei: “Let us prove to the world that good taste, good art, and good writing can be good selling.” En kijk ook eens naar deze geweldige tekst eronder, wat een copywriting:

Our little car isn’t so much of a novelty any more.
A couple of dozen college kids don’t try to squeeze inside it.
The guy at the gas station doesn’t ask where the gas goes.
Nobody even stares at our shape.
In fact, some people who drive our little flivver don’t even think 32 miles to the gallon is going only great guns.
Or using five pints of oil instead of five quarts.
Or never needing anti-freeze.
Or rocking up 40.000 miles on a set of tires.
That’s because once you get used to some of our economies, you don’t even think about them any more.
Exept when you squeeze into a small parking spot. Or renew your small insurance. Or pay a small repair bill. Or trade in your old VW for a new one.
Think it over.

Deze tekst kan zo in een krant van vandaag geplaatst worden, bij een moderne hybride auto. Maar dit was 50 jaar geleden. Dus. The bug rules!
Na deze advertentie volgden er nog velen, waaronder ook de bekende “lemon”, wat zoveel betekent als 'misbaksel'. In de tekst kom je er achter dat de afgebeelde Kever niet is verscheept. Er ontbrak ergens een stripje. Dat had je zelf vast nooit opgemerkt, maar één van de meer dan 3000 controleurs deed dat wel. Een ‘lemon’ dus. Voor zoiets is lef voor nodig.

Er zijn nog meer veel meer advertenties uit deze serie. Bekijk ze op deze site over VW advertenties.

Reageren? Leuk, maar graag op Calijn's Gepeins (http://calijn.blogspot.com)

2 opmerkingen:

  1. Die VW advertenties waren beter dan die van tegenwoordig. Nu is het helemaal "the rage" om elke keer als er een VW voorbijrijdt wie dan ook die dichtbij staat op de arm te stompen. Au!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Anneke,

    Is dit een echte USA-rage? Wij kennen die niet in Europa hoor! Gelukkig maar, er rijden ik weet niet hoeveel golfjes, pasaatjes etc rond!

    BeantwoordenVerwijderen