maandag 15 februari 2010

Een fotoboek voor jezelf

In maart gaan twee collega’s plus een vriendin naar Kenia om in een krottenwijk foto’s te nemen. Een bijzondere opdracht, want met vrijwilligerswerk denk je al snel aan onderwijs of het bouwen van een schooltje. Nee, deze meiden gaan foto’s nemen van 120 weesjes, van hun vriendjes, hun broertjes of zusjes, hun klas, hun leraar, als ze aan het spelen zijn, enzovoort.

Een eigen fotoboekje!
Van de foto’s worden persoonlijke fotoboekjes gemaakt en teruggestuurd naar de kinderen. Moet je voorstellen: je bent klein en arm, woont in een weeshuis, je hebt geen eigen spulletjes en dan ineens krijg je een fotoboekje met een blijvende herinnering aan alle mensen waarmee je dagelijks optrekt. Helemaal voor jou alleen! Dit is het uitgangspunt van de Stichting Wees de Foto.

Volg Jenny, Ilse en Monika tijdens hun week in Kenia!

Afstuderen mogelijk maken
Deze kinderen gaan naar een school die middenin de krottenwijk staat. Ze worden opgevangen door mensen uit de wijk. De school, St. Michael's Holy Unit Academy, is een grote school met 700 kinderen (waarvan 120 wezen) op verschillende niveau's van kleuterschool tot aan voorgezet onderwijs. Als kinderen het schoolgeld niet kunnen betalen, worden ze niet naar huis gestuurd. Maar afstuderen kunnen ze niet, want voor het praktijkexamen zijn spullen nodig. De stichting Wings of Support* werkt mee om hiervoor geld bijeen te krijgen. De materialen zullen zorgvuldig worden opgeborgen en zorgen ervoor dat ook de allerarmsten een diploma kunnen halen.

Wil je meehelpen deze kinderen een diploma te laten halen? Help dan met een donatie aan Wings of Support. Op het weblog van Jenny, Monika en llse staat hoe dat kan!

*De stichting Wings of Support is een initiatief van het het personeel van KLM en Martinair en ondersteund projecten voor kinderen en onderwijs in de landen waarop deze maatschappijen vliegen. Voor meer informatie zie www.wingsofsupport.org.

Reageren? Leuk, maar graag op Calijn's Gepeins (http://calijn.blogspot.com)

donderdag 11 februari 2010

De kracht van het beeld

Gisteravond luisterde ik naar Anneke van Veen, conservator fotografie van het Gemeentearchief Amsterdam over stadsfotografie. De NRC Academie heeft een lezingenreeks georganiseerd over de ‘De kracht van het beeld – Nederlandse fotografie’, waarin door middel van een aantal thema’s de Nederlandse fotografie wordt belicht.

In Pakhuis de Zwijger kwam een grote groep samen om deze keer iets meer te leren over stadsfotografie. Vorige week leerden we al dat de eerste fotografiecollecties in Nederland werden aangelegd door stads- en gemeentearchieven. Het ging er in eerste instantie niet om het kunstzinnige, maar om wat er op de foto’s stond: de gebouwen en de mensen. Pas in de jaren 50 ontstonden de eerste collecties kunstfotografie.

Concurrentie voor tekenaars?
De eerste foto’s zijn vaak statische foto’s, want de sluitertijden waren erg lang. Dat betekende al gauw bewegingsonscherpte en overbelichte luchten. Bovendien konden fotografen het beeld niet manipuleren, of 'opleuken', zoals tekenaars dat konden. Zij maakten tekeningen van aangeveegde straten met zorgvuldig geplaatste bomen en mensen en een mooie lucht met wolken. De fotograaf liet zien hoe het werkelijk was, met de rotzooi en rommelige gebouwtjes. Niet iedereen was onverdeeld enthousiast over fotografie in die tijd.

Eerste stadsfotografen
Anneke van Veen liet ons de sterke ontwikkeling van de stadsfotografie zien, van statische gebouwen, naar beeld met een “menselijke maat”. Jacob Olie maakte foto’s van de stad en haar gebouwen, maar zorgde ook voor mensen in de straat. Breitner, de schilder die pas na zijn dood een geweldige fotograaf bleek, koos vaak voor mensen en het straatleven. Ook kiekte hij de minder mooie plekjes van de stad, zoals de achterkant van huizen aan de gracht of een bouwput. Bernard Eilers was een van de eerste fotografen die kunstfoto’s maakte, met de stad als onderwerp.

Recentere jaren
In de jaren na de oorlog werd de stad en de wederopbouw vooral met foto’s gedocumenteerd. Pas in de jaren ‘70/‘80 kwam er hernieuwde interesse voor stadsfotografie, geïnspireerd door grote infrastructurele veranderingen, zoals infrastuctuur of moderne kantoren. Mensen en hoe zij zich verhouden tot de stad wordt dan ook een belangrijk onderwerp.

Beeldbank van het Gemeentearchief
De foto’s bij dit blog heb ik, ter illustratie van dit verhaal, gevonden in de Beeldbank van het Amsterdamse Gemeentearchief. Surf er eens rond, je vindt er een enorme hoeveelheid oude en moderne foto’s. http://beeldbank.amsterdam.nl

Een paar voorbeelden:

Jacob Olie – Bloemstraat


Breitner – Achtergracht


Breitner – Prinsengracht


Bernard Eilers – Oude Schans


Hans Aarsman – Sloterdijk


Gert Jan Kocken - Omval


Janus van der Eijnden - Zuidas


Anna Marie Trovato – Op het Museumplein


Reageren? Leuk, maar graag op Calijn's Gepeins (http://calijn.blogspot.com)